Wanneer ik een website bekijk, ben ik altijd op zoek naar dingen die ze juist niet zouden moeten doen. Ik let dan voornamelijk op gebruiksvriendelijkheid, zal de bezoeker dit allemaal wel snappen?
Je kunt geweldige artikelen schrijven, maar wanneer bezoekers moeilijk de weg op je website kunnen vinden zullen zij er nooit komen. Je verwaarloost dan eigenlijk je artikelen die je bezoekers juist moeten lezen.
Welke 5 fouten mag je niet maken
Hieronder behandel ik 5 fouten die je niet mag maken omdat het je bezoekers kan kosten of omdat je hierdoor niet serieus overkomt.
Maak geen grote header waardoor je inhoud onder de vouw valt
Het is goed om een opvallende header te hebben waarin mensen meteen kunnen zien waarover je website gaat.
Wanneer je header echter zo groot is dat bezoekers maar een klein beetje van je inhoud kunnen zien en moeten scrollen voor meer, zal je bezoekers verliezen die daar geen zin in hebben.
Gebruik niet te vaak dik- en schuingedrukte letters
Je kunt het best woorden dik of schuindrukken wanneer het een belangrijk woord is waar je extra de nadruk op wilt leggen. Het heeft echter geen nut om in elke zin een woord dik te drukken, dit zorgt ervoor dat de dikgedrukte woorden hun extra waarde verliezen.
Op heel je website schuingedrukte letters gebruiken als normale tekst is ook niet meer van deze tijd. Het is voor je bezoekers een stuk lastiger te lezen.
Plaats geen volgknoppen van sociale netwerken die je niet of nauwelijks gebruikt
Dit is natuurlijk vrij logisch, je komt het echter nog vrij vaak tegen. Mensen willen volgknoppen omdat iedereen ze heeft, maar zelf doen ze bijna niets op sociale netwerken.
Plaats pas volgknoppen als je regelmatig actief bent op het netwerk.
Vergeet niet om deelknoppen te plaatsen op je website
Waar volgknoppen op sociale netwerken waar je niet actief bent sterk af te raden zijn, zijn knoppen om je artikelen te delen weer sterk aan te raden. Zorg ervoor dat je bezoekers met een druk op de knop je artikel kan delen met al zijn vrienden.
Denk aan knoppen voor Twitter, Facebook, Google+ en Linkedin.
Verstop je contact pagina niet
Zorg ervoor dat het eenvoudig is om contact met je op te nemen. Het is niet noodzakelijk om een link naar je contactformulier in je navigatiebalk te hebben bovenaan je website.
Zorg er op zijn minst voor dat je de contactpagina kan vinden in de footer (onderkant van je website) en dan wel met een normale lettergrootte zodat het goed te lezen is.
Wanneer je contactpagina niet vindbaar is, vragen mensen zich af of je wel serieus bezig bent. Wat hebben zij aan een website als ze geen vragen kunnen stellen?