Als je Webtalis een beetje volgt en ook bent ingeschreven op de nieuwsbrief, dan weet je dat ik regelmatig e-mails verstuur.
Het zijn met name e-mail broadcast waarin ik de laatste artikelen deel, maar als ik een nieuwe cursus maak krijg je dit ook te horen.
Nu kreeg ik een vraag binnen over mijn e-mails en waarom ik iets op een bepaalde manier doe. De vraag die ik heb mogen ontvangen is:
Waarom stuur je e-mails in tekst en waarom maak je geen gebruik van e-mail templates?
Het antwoord op deze vraag kun je in de video bekijken.
Tekst vs e-mail templates
De reden waarom ik alleen gebruik maak van tekst in mijn e-mails, is eigenlijk puur omdat ik dit een stuk persoonlijker vind overkomen.
Het is zelfs zo dat een vriend van mij zich had ingeschreven op de nieuwsbrief en bij het krijgen van de eerste nieuwsbrief in eerste instantie dacht dat ik hem echt een normale mail stuurde, totdat hij verder was met lezen.
Dit geeft wat mij betreft aan hoe persoonlijk het is, want het is net alsof je een vriend/vriendin een mail stuurt.
Waarom geen e-mail template?
Ik heb niet voor een e-mail template gekozen omdat dit naar mijn mening een stuk statischer oogt en meer als een bedrijf dingetje voelt (is overigens niets mis mee).
Ik ben gewoon lekker in mijn eentje met veel plezier aan het werk met Webtalis en vindt al dat bedrijf ‘gedoe’ niet nodig. Mijn brand is dus meer dat ik als een persoon die je kent over wil komen in plaats van dat ik in mijn eentje een heel bedrijf ben.
Wat kan ik het beste doen met mijn e-mails?
Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze wat het beste bij jouw website/bedrijf past. Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld.
Wil je heel professioneel overkomen en vind je e-mails met alleen maar tekst hier niet bij passen, dan zal een e-mail template met je logo en alles erop en eraan het beste bij jou passen.
Wil je wat meer persoonlijker overkomen, dan zou je juist wel kunnen kiezen om e-mails te sturen met daarin alleen maar tekst.
Mocht het je echt niet uitmaken, dan kun je ook altijd een split-test doen. Bij de meeste e-mail marketing providers is dit altijd wel mogelijk. Je kunt dan in een split-test twee verschillende e-mails sturen, 1 versie met alleen tekst en 1 versie in een e-mail template. Beide mails gaan vervolgens naar de helft van je mailinglijst, waarna jij zelf het resultaat kunt bekijken. Wat was het doel van je mail en welke versie heeft het best gepresteerd?
Conclusie
Zelf kies ik er bewust voor om alleen tekst e-mails te versturen omdat dit naar mijn mening persoonlijker is. Ik moet overigens ook zeggen dat ik zelf e-mails ook beter lees als dit alleen tekst zijn en ik mails met e-mail templates alleen scan.
Wat je zelf doet met de e-mails kun je het best bepalen aan de hand van wat je wilt uitstralen naar je publiek. Er is geen fout of goed, je moet het gewoon op de manier doen die bij je past.
Maakt het je echt niet uit, dan kun je altijd split-testen uitvoeren om te kijken wat het beste presteert in jouw branche.