Aangezien ik zelf weleens artikelen herpubliceer op mijn website, leek het me een goed idee om te vertellen hoe je dit kunt doen en waarom.
Er zijn in elk geval meerdere redenen om een artikel van je website up-to-date te brengen. Het kan dan een kleine aanpassing zijn of een grote update. Het is in elk geval goed om te doen.
Laten we daarom maar snel met het artikel beginnen om je hier meer inzicht over te geven.
Waarom artikelen opnieuw publiceren?
Er zijn verschillende redenen waarom je een artikel opnieuw zou kunnen publiceren op je website. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je het graag opnieuw onder de aandacht wilt brengen en het weer op de homepage wilt hebben staan. Een sticky bericht is dan eventueel ook een optie.
Wat echter vaak de juiste reden is om een artikel opnieuw te publiceren, is dat het artikel niet meer up-to-date is of omdat je bijvoorbeeld hele nieuwe inzichten hebt gekregen sinds de keer dat je het artikel schreef.
Daarnaast houdt Google er natuurlijk ook van dat artikelen up-to-date zijn, want dan krijgen bezoekers die zoeken de juiste informatie voorgeschoteld.
Zelf probeer ik regelmatig artikelen na te lopen om te controleren of alles nog klopt of dat er informatie verouderd is. Ik update dit dan vervolgens zodat het weer klopt. Het is alleen niet zo dat ik alle artikelen herpubliceer. Ik herpubliceer alleen artikelen waar ik grote veranderingen in aanbreng. Wanneer het om een kleine update gaat druk ik alleen op bijwerken.
Hoe herpubliceer ik berichten in WordPress?
Om een artikel opnieuw te publiceren zal je als eerste natuurlijk het oude bericht moeten openen en hier veranderingen in moeten aanbrengen. Wanneer het om enkele veranderingen gaat zal ik daarna gewoon op “Bijwerken” klikken en het niet opnieuw publiceren. Gaat het echt om grote veranderingen, dan kun je het publiceren als ‘nieuwe’ content.
Om een artikel te herpubliceren zal je het volgende moeten doen. Klik rechtsboven in de publiceren box op “bewerken” naast “geplaatst op”. Je kunt vervolgens een nieuwe datum invoeren, deze kun je zetten op de dag van vandaag.
Zodra je dit gedaan hebt kun je op “Ok” klikken en dan zal je zien dat de blauwe bijwerken knop zich aanpast naar “Inplannen”. Klik hierop om je artikel opnieuw te publiceren.
Meer werk dan dit is het niet. Tijd om je “nieuwe” artikel weer onder de aandacht te brengen.
10 reacties
Heeft herpubliceren een negatief effect op je Google Ranking of anderszins? Soms kies ik liever voor herpubliceren van oude artikelen, dan voor bijwerken. Met name wanneer ik even gebrek aan nieuwe content heb.
Nee, voor zover ik weet heeft dit geen negatief effect. Ik doe dit zelf ook regelmatig.
2-3 jaar geleden had het zelfs een positief effect, omdat Google toen heel fanatiek nieuwere artikelen naar boven schoof in de resultaten. Dit is nu alleen al wel een tijd gecorrigeerd. 🙂
Goed idee. Maar niet optimaal voor artikelen die zelfs na verloop van tijd nog actueel zijn, terwijl die het toch verdienen weer onder de aandacht gebracht te worden. Daarvoor zou je sticky posts kunnen maken en die in willekeurige volgorde kunnen weergegeven in bijvoorbeeld de sidebar.
Yep, daarvoor zijn sticky posts uitstekend geschikt inderdaad.
Goedemorgen Maikel,
Dat is inderdaad een goed idee.
Op mijn site staan zoveel artikelen op vervolgpagina’s waarvan ik bijna zeker weet dat niemand daar zijn weg in kan vinden. Zodoende is het mooi om zo nu en dan een artikel naar voren te halen.
Bedankt Maikel
Zo is het maar net. 🙂
Wat een goede tip! Dank je wel voor het delen!
Geen dank, hopelijk heb je er wat aan.
Is het ook mogelijk om een artikel automatisch te herhalen, bijvoorbeeld iedere zaterdag en zondag?
Dit kan niet standaard in WordPress. Wellicht met behulp van een plugin wel, maar ik weet niet 1, 2, 3 welke plugin je hiervoor moet hebben.