Schrijven voor SEO in 60 minuten – Boekrecensie

Schrijven voor SEO in 60 minuten

Schrijven voor SEO, is het een vak apart of kan iedereen het die zich er een beetje in verdiept?

In het boek Schrijven voor SEO in 60 minuten, geschreven door Rutger Steenbergen, wordt ingegaan op hoe je kunt schrijven voor zoekmachines.

Rutger is een journalist, redacteur, copywriter en heeft zich gespecialiseerd in SEO. Hij maakt websites beter vindbaar, schrijft SEO teksten en geeft online marketing trainingen.

Feiten over het boek schrijven voor SEO in 60 minuten

Het boek “Schrijven voor SEO in 60 minuten” (1e druk) is uitgebracht in november 2013 en is het zevende deel van de serie Digitale trends en tools in 60 minuten. De serie is een initiatief van Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching.

Het boek is 143 pagina’s lang, bevat 8 hoofdstukken en is in 60 minuten volledig te lezen. Het ISBN is: 9789461260758.

Er staan 4 pijlers in dit boek, deze 4 pijlers zijn:

[checklist]

  • Doelgroep onderzoek
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Schrijven van teksten
  • Linkbuilding

[/checklist]

Voor wie is het boek geschikt?

Het boek is voor jou geschikt indien je interesse hebt in SEO (zoekmachine optimalisatie) en hier graag meer over wilt leren om meer bezoekers naar je website te krijgen. Het maakt niet uit dat je totaal geen kennis hebt, Rutger legt het allemaal zo eenvoudig mogelijk uit en beschrijft ook wat bepaalde woorden precies betekenen.

Wanneer je op zoek bent naar trucjes om snel te ranken is dit boek niet voor je geschikt. Het gaat in dit boek puur om de lange termijn visie van je website.

Indien je al veel verstand hebt over SEO en alles wat erbij komt kijken, dan is dit boek minder geschikt voor je. Er staat dan veel informatie in die je waarschijnlijk al kent.

Wat leer je in dit boek?

In het boek “Schrijven voor SEO in 60 minuten” leer je meer dan alleen schrijven voor SEO. Je leert om je te verdiepen in je bezoekers en hoe je achterhaalt op welke zoekwoorden mensen zoeken in de zoekmachines.

Verder wordt er ook aandacht besteed aan linkbuilding en hoe je jouw succes kunt meten. Je kunt je namelijk wel verdiepen in SEO, maar je hebt er niets aan als je de resultaten van je inspanning niet kent.

Enkele onderwerpen die in het boek voorkomen zijn:

[starlist]

  • Elementen die bepalen of een website scoort
  • Kruip in het hoofd van je lezer
  • Concurrentie beoordelen
  • Zo optimaliseer je een webtekst
  • Strategisch Linkbuilden

[/starlist]

Dit zijn slechts een aantal onderwerpen die aan bod komen in dit boek. Wat ook erg handig is in dit boek is dat er meerdere tips en tools bij staan met een link. Zo kun je na het lezen van het boek rustig meer informatie over SEO lezen en weet je direct de goede link voor de tools die genoemd worden.

Hieronder staan drie voorbeelden uit het boek om je een goed idee te geven hoe de schrijfstijl van Rutger is en wat je ongeveer kunt verwachten.

Het is moeilijk om SEO-content te maken

Ben je van mening dat SEO-content moeilijk is om te maken? Rutger helpt je uit deze illusie.

[box type=”shadow” ]“Veel mensen begeven zich op internet omdat ze een vraag hebben. Beantwoord je regelmatig veelgestelde vragen uit jouw branche op je website, dan heb je SEO-content waar zoekwoorden in voorkomen. Vaak heb je de antwoorden zelfs al aan de klant gemaild en die teksten kun je zo hergebruiken”[/box]

Steek de meeste tijd in de titel

De titel is het eerste gedeelte van een artikel wat een bezoeker ziet. Zie onderstaand stukje uit het boek waarom het de moeite is om hier goed over na te denken:

[box type=”shadow” ]“Het eeuwige dilemma van SEO-schrijven is het balanceren tussen zoekmachines en bezoekers. Titels schrijven die goed scoren in Google zijn niet per se prikkelend voor mensen, en titels die je uitsluitend schrijft voor zoekmachines, zijn vaak saai. Je moet dus een middenweg vinden en dat is een kwestie van experimenteren, goed nadenken, en keuzes maken.”[/box]

Wat is een waardevolle link?

Linkbuilding is hedendaags nog altijd een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Wat is nou een waardevolle link als je even niet denkt aan SEO?

[box type=”shadow” ]“Zoals vaker bij zoekmachines kun je ook bij linkbuilding de nadruk leggen op mensen en zoekmachines. Laat je SEO achterwege, dan voldoet een waardevolle link aan deze criteria:

  • De link levert bezoekers op.
  • De link vergroot je reputatie.
  • De link blijft lang actief.

Dit soort links bemachtig je idealiter op populaire en gerelateerde websites.”[/box]

Het mooie van de links die Rutger hier noemt is dat het ook direct links zijn die waardevol voor je SEO zijn.

Mijn mening over Schrijven voor SEO in 60 minuten

Het boekje leest eenvoudig weg en leert beginners veel over SEO en wat er allemaal bij komt kijken.

Je krijgt geen trucjes voorgeschoteld die op de lange termijn negatieve invloeden op je website kunnen hebben. Het is een aanpak die zich volledig op de lange termijn richt zodat je je geen zorgen hoeft te maken over alle Google updates.

De titel doet vermoeden dat het puur om het schrijven voor SEO gaat, maar in dit boek krijg je nog veel meer informatie voor je kiezen. Aan de ene kant vind ik dit goed, maar aan de andere kant ben ik van mening dat er iets meer aandacht gegeven had mogen worden aan het schrijven voor SEO.

Wat is een beroerde tekst voor SEO en wat is goed? Je krijgt hier helaas geen voorbeelden van. Waar je echter wel voorbeelden van krijgt zijn SEO tools die je kunt gebruiken, er staan een hoop interessante tools in dit boek die je verder kunnen helpen.

Wat ik ook altijd goed vind om te lezen is dat Rutger meerdere malen aangeeft dat de bezoeker het belangrijkste is. Dit is iets wat ik vaak mis als er over SEO geschreven wordt, maar in dit boek krijgt dit voldoende aandacht.

Wil je ook nog van mij horen of ik vind dat je na het lezen van dit boek zeker hoog in Google komt? Net als Rutger maak ik geen valse beloftes, het draait er helemaal om hoe jij de kennis uit dit boek gebruikt. Na het lezen van het boek “Schrijven voor SEO in 60 minuten” kun je in ieder geval wel al direct een start maken om te werken aan de SEO van je eigen website.

Conclusie

Schrijven voor seo boekWanneer je wilt beginnen of nog niet veel af weet van zoekmachine optimalisatie om meer bezoekers naar je website te krijgen, dan is dit een prima boekje om te leren hoe SEO werkt en wat het inhoudt.

Het boek kost € 12,50 en is verkrijgbaar bij diverse (online) winkels, waaronder Bol.com.

Na het lezen van het boek Schrijven voor SEO kun je direct een start maken om te werken aan de SEO van je eigen website.

[button color=”blue” size=”big” link=”https://webtalisvip.nl/bol/schrijven-voor-seo” target=”blank” ]Bestel het boek Schrijven voor SEO bij Bol.com[/button]

3 reacties

  1. Bedankt voor de recensie Maikel. Ondanks dat er veel op internet te lezen is heb ik toch het liefst een boek in mijn handen als ik me ergens in wil verdiepen. Ik heb net het boek gekocht, nu nog even een dagje wachten en ik kan het lezen. Ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *