Een lead magnet is simpel gezegd een marketingsterm voor een gratis weggever die je weggeeft in ruil voor een naam en e-mailadres.
Deze gratis weggevers kunnen dingen zijn als een e-book, webinar, video, training, gratis proefaccounts en dat soort dingen.
Je gebruikt een lead magnet om nieuwe mensen te genereren die je kunt omzetten tot een betaalde klant.
Hoe werkt een lead magnet?
Online aandacht krijgen kan hedendaags veel uitdagingen met zich meebrengen. Laat staan het omzetten van bezoekers van je website naar klanten. Een lead magnet kan je hierbij helpen, want je kunt hierdoor jouw mailinglijst vergroten en mails sturen naar nieuwe potentiële klanten.
Een lead magnet werkt vrij eenvoudig. Je maakt jouw eigen weggever, die uiteraard wel van waarde moet zijn voor de gebruiker, en maakt op je website kenbaar dat je iets hebt om gratis weg te geven.
Wanneer iemand interesse heeft kan deze persoon zich aanmelden met zijn e-mailadres en/of naam om de weggever (lead magnet) te ontvangen.
Misschien vraag je je af hoe zo’n inschrijfformulier voor een lead magnet eruit kan zien? Zie hieronder een voorbeeld van één van de lead magnets die je op deze website kunt vinden.

Dit is een pop-up gekoppeld aan e-mailmarketing software van ActiveCampaign.
Zodra een bezoeker een naam en e-mailadres achterlaat, dan volgt er een e-mail om het e-mailadres te bevestigen (om zeker van het juiste e-mailadres te zijn) en daarna ontvangt de persoon in kwestie een downloadlink voor in dit geval het e-book.
In de pop-up zie je ook dat als je de gegevens invult, je tips en artikelen in de inbox zal ontvangen. Dit is natuurlijk waar het omdraait. Je hebt hiermee toestemming gekregen om deze persoon te mailen en kunt zo een goede connectie opbouwen, meer vertrouwen opwekken en je bezoeker omtoveren in een betaalde klant met behulp van e-mail.
Naast dat je gebruik kunt maken van pop-ups kun je ook complete landingspagina’s maken specifiek gericht op je lead magnet en inschrijfformulieren op andere manieren integreren op je website.
Wat is het voordeel van een lead magnet?
Ik hoop dat je op dit punt eigenlijk al een beetje snapt wat voor voordelen een lead magnet met zich mee kan brengen. Een lead Magnet is een goed lokkertje om aan een e-mailadres te komen, dat is het grootste voordeel. Daarnaast is het een voordeel dat je met jouw lokkertje direct kunt laten zien dat je hoogwaardige kwaliteit levert en dat je moeite doet om iets neer te zetten.
Dit zal mensen veel sneller overtuigen om een e-mailadres achter te laten, dan wanneer je alleen een inschrijfformulier op je website plaatst met tekst of mensen op de hoogte gehouden willen worden.
De tijd dat mensen zonder nadenken een e-mailadres achterlieten op een website is tenslotte allang voorbij. Mail krijgen we genoeg, we willen alleen waardevolle mails ontvangen. Je moet voor het e-mailadres dus iets terug doen en zo kom je weer bij het maken van een lead magnet terecht.
De verschillende soorten lead magnets
Zoals je ondertussen weet zijn er verschillende lead magnets die je zou kunnen maken. Hieronder volgt nog iets meer informatie over bepaalde soorten lead magnets, zodat je wellicht een goed idee krijgt wat je zelf makkelijk zou kunnen maken.
E-book (PDF)
Een e-book is veruit de populairste lead magnet die je regelmatig tegen zal komen op websites. Het doel van een e-book is om je publiek iets te geven waar veel behoefte. Zo kun je bijvoorbeeld jouw publiek iets leren of je helpt mensen bij het oplossen van een probleem. Tips doen het ook altijd goed.
Denk bijvoorbeeld aan een e-book hoe je een puppy zindelijk kunt krijgen, hoe je doelen kunt stellen en behalen of 9 tips die iedere website-eigenaar niet mag overslaan.
Webinar
Een webinar is ook een goede lead magnet. Je kunt in een webinar direct een probleem aankaarten dat mensen graag opgelost willen hebben.
Wanneer je het goed doet, kun je dit ook nog eens volledig automatiseren. Je hoeft dan maar eenmalig het webinar te maken, waarna mensen op een later moment zich alsnog kunnen aanmelden voor hetzelfde webinar, alleen dan gaat het om de herhaling die bekeken kan worden.
Zo kun je bijvoorbeeld een webinar geven met tips hoe je met de huidige gekke huizenmarkt erin kunt slagen om een huis te kopen.
Training (e-mail serie)
Wanneer je jouw publiek iets wilt leren, dan hoef je niet direct altijd alle informatie te geven. Je kunt ook een training maken in de vorm van een e-mail serie.
Je kunt dan bijvoorbeeld 5 dagen e-mails sturen met informatie over een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan hoe je een website kunt maken, hoe je meer volgers kunt krijgen op een bepaald sociale media platform en dat soort zaken.
Gratis proefaccount
Een lead magnet hoeft niet altijd informatief te zijn. Sommige bedrijven bieden gratis proefaccounts aan. Gebruikers kunnen zich dan inschrijven met een naam en e-mailadres om toegang te krijgen tot het product.
Tijdens de proefperiode kun je vervolgens uiteraard nog wel informatieve e-mails sturen om gebruikers te begeleiden bij de software.
Nu we het toch over gratis proefaccounts hebben. Wanneer je interesse hebt in e-mailmarketing software. Ik gebruik ActiveCampaign en dit kun je gratis uitproberen. Hiermee kun je e-mailadressen verzamelen en automatisch jouw lead magnet versturen.
Zijn er nog meer type lead magnets?
Ja, je kunt het eigenlijk zo gek en mooi maken als je zelf zou willen. In principe kun je alles wat je weg kunt geven als lead magnet gebruiken. Audio-bestanden, templates, checklisten, video’s en cheatsheets, het kan allemaal.