Ben je op zoek naar een WordPress klantenservice plugin voor je website?
Het is voor elke business belangrijk dat klanten goed geholpen worden en wie weet wil jij dit wel via WordPress realiseren.
In dit artikel behandel ik, op willekeurige volgorde, meerdere WordPress plugins om een goede service aan je klanten te bieden. Wel moet ik erbij zeggen dat klantenservice dermate belangrijk is, dat ook externe services die te koppelen zijn aan WordPress in deze lijst staan.
Help Scout
Help Scout is een van de marktleiders als het gaat om een klantenservicesysteem voor online ondernemingen. Het is een uitstekend programma waar ondertussen ook al diverse WordPress plugins voor te vinden zijn.
Zo kun je Help Scout onder andere integreren op je WooCommerce-webshop met de WooCommerce Help Scout plugin. Zowel voor je klanten als voor jezelf werkt dit op een mooie manier.
Verder kun je de e-mails via je contactformulier op je WordPress-website eenvoudig naar helpscout krijgen. Je krijgt namelijk een apart e-mailadres waar je het naartoe kunt sturen om het in je eigen Help Scout account te krijgen. Vanuit daar kun je uiteraard wel vanuit je eigen mailadres e-mails versturen.
Sola Support Tickets
Sola Support Tickets is een WordPress helpdesk & ticket plugin die vrij eenvoudig te configureren is op je WordPress-website.
Met deze plugin krijg je een pagina waar tickets ingezonden kunnen worden. Je krijgt per ingezonden ticket een e-mail notificatie en je kunt zelf de prioriteit instellen hoe belangrijk de ticket is.
Eigenlijk krijg je met deze plugin alle toeters en bellen die je nodig hebt binnen WordPress en kun je alles vanuit je website behandelen. Met de gratis plugin kun je de support vanaf 1 account regelen. Mocht je de plugin verder willen uitbreiden, zal je een betaalde add-on moeten aanschaffen.
SupportEzzy Ticket System
SupportEzzy is een ticketsysteem en faq-portaal dat WordPress gebruikt als backend. SupportEzzy is een stand-alone app welke draait op een pagina van je WordPress-website. De app heeft verder geen invloed op het thema waar je gebruik van maakt.
Je kunt net zoveel support-medewerkers (WordPress gebruikers), afdelingen en producten aanmaken als je wilt en tickets ook van de ene afdeling naar de andere verplaatsen indien dit nodig is.
Verder zit er ook een WooCommerce integratie bij en kun je zien of de klant een product waar hij of zij vragen over stelt ook heeft gekocht.
Ga naar SupportEzzy Ticket System
Zendesk for WordPress
Zendesk is wederom een populair klantenservicesysteem dat in principe losstaat van WordPress. Met de plugin Zendesk for WordPress kun je de helpdesk naar je website brengen.
Zodra je de plugin installeert en configureert krijg je in WordPress een ticketsysteem waar klanten support aanvragen kunnen indienen. Je kunt deze allemaal vanuit WordPress bekijken en beantwoorden. Het is zelfs mogelijk om reacties om te zetten naar support tickets.
Verder kun je ook een Zendesk Support Web Widget toevoegen aan de sidebar, zodat gebruikers direct je kennisbank kunnen doorzoeken, met een support-medewerker kunnen praten of een ticket kunnen indienen.
Catchers Helpdesk
De WordPress plugin Catchers Helpdesk creëert een ticketsysteem in het beheerdersgedeelte van je WordPress-website. Je kunt het zo opzetten dat alle e-mails die naar je support e-mailadres verzonden worden, direct een ticket worden in het klantenservicesysteem.
De tickets kun je zelf vrij eenvoudig categoriseren, prioriteit geven of aan een bepaalde helpdesk-medewerker toewijzen. Zodra een medewerker bezig is met een ticket kunnen andere medewerkers dit zien. Het zal dus niet zomaar gebeuren dat 2 man tegelijkertijd met dezelfde ticket bezig zijn.
Een ander mooie functie in deze plugin, is dat je antwoorden kunt opslaan en kunt hergebruiken. Je kunt op deze manier vragen die vaak voorkomen op een snelle manier beantwoorden.
Awesome Support
De plugin Awesome Support draait wederom volledig in WordPress zelf. De plugin is gratis beschikbaar, maar is ook uit te breiden met betaalde add-ons. Zo zijn er uitbreidingen om tickets per mail te beantwoorden, notities te maken, notificaties te ontvangen, privé gegevens te beschermen en meer.
De plugin komt in elk geval direct met een ticketsysteem en de optie voor klanten om tickets in te dienen. Klanten moeten zich voor het indienen van een ticket wel eerst registreren of inloggen op je website.
Het is bij Awesome Support ook mogelijk om zelf handmatig een ticket te maken en te koppelen aan een gebruiker op je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen wanneer een klant je heeft gebeld met een probleem en je het via het ticketsysteem verder wilt afhandelen.
WP Support Plus
Met meer dan 8000+ actieve installaties is de plugin WP Support Plus misschien wel de meeste gebruikte WordPress klantenservice plugin van dit moment.
WP Support Plus maakt gebruik van een onderliggende AJAX technologie en is volledig responsive. Bezoekers kunnen eenvoudig tickets indienen, de prioriteit aangeven en eventueel bestanden uploaden.
Verder is het bij deze plugin ook mogelijk om in te schakelen dat alle bezoekers tickets kunnen indienen. Registratie is dan niet verplicht, waardoor het proces voor je bezoekers sneller is. Met behulp van de ingebouwde anti-spam functionaliteit, krijg je ook niet direct last van allerlei spam hulptickets.
Tot zover de WordPress klantenservice plugins
Met deze WordPress klantenservice plugins kun jij jouw klanten en bezoekers de mogelijkheid geven om contact met jou op te nemen voor hulp. Daarnaast zijn er voor jou ook verschillende opties hoe je het precies wilt beheren. Het kan via WordPress, maar je kunt het ook koppelen met een extern helpdesk programma.
Zowel de betaalde als gratis plugins kunnen je goed op weg helpen naar een klantenservicesysteem voor jouw website of onderneming. Ik hoop dat het perfecte programma voor jou hier tussen staat en dat je er direct mee aan de slag kunt gaan.
Eén reactie
Gdmrgn Maikel,
leuk ook dit te weten, heb ik nog niet nodig maar gaat zeker naar het archief voor later misschien.
bedankt voor de duidelijk uitleg.
vr gr